Blog Post

Een sterke branding, de basis voor succes

Branding is een essentieel onderdeel in het online kenbaar maken van je bedrijf of onderneming. Helaas onderschatten veel bedrijven de kracht ervan. Het bedenken en uitwerken van een goede branding vraagt dan ook tijd en energie. Omdat het van belang is voor het succes van je bedrijf, zetten we alle basics hier op een rijtje.




Wat is branding?


Branding heeft alles wat te maken met de merkidentiteit en hoe je deze toont aan de buitenwereld. Het heeft als primaire doel om een bepaald beeld over een merk te schetsen bij de doelgroep. Bij branding staat niet het product centraal, maar gaat de aandacht naar het merk achter het product. De bedoeling is dat zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep hun vertrouwen schenken en loyaal blijven aan je merk op lange termijn.

De achterliggende gedachte van een sterke branding is dus niet om zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen iets te laten aankopen; wel om een duurzame relatie op te bouwen die gebaseerd is op vertrouwen. Op deze manier gaat de klant waarde hechten aan het merk en dat zorgt op termijn dan weer voor klantloyaliteit.


Soorten branding


Branding is niet alleen belangrijk voor grote bedrijven. Integendeel, het is zeker zo belangrijk voor kleine zelfstandigen en eenmanszaken. Enerzijds is er ‘corporate’ branding die focust op de merkidentiteit van een bedrijf en anderzijds is er ‘personal’ branding die focust op het ‘verkopen’ van een persoon als ondernemer. Zowel kleine als grote bedrijven hebben baat bij een sterke identiteit.


Van missie tot huisstijl


Branding bevat veel componenten. Het gaat zowel om een logo, een website, een huisstijl en andere visuele elementen, als om het verhaal achter deze elementen. Wanneer deze componenten perfect op elkaar afgestemd zijn, zullen ze elkaar automatisch versterken. Je branding moet de waarden en de missie van je bedrijf uitstralen.

Een goede identiteit maak je dus niet zomaar op een halve dag. Voor je al de informatie visueel maakt, denk je daar grondig over na. Je lijnt eerst de missie, visie, waarden en normen van je onderneming nauwgezet af en in het beste geval liggen die in de lijn van je persoonlijke overtuiging. Vervolgens denk je na over de visualisatie van deze info in de vorm van logo's, kleuren en afbeeldingen of visuals.


Een goede branding heeft alleen maar voordelen


Dankzij een sterke branding herkent en erkent je doelgroep je merk en kan je bedrijf zich onderscheiden van concurrenten. Omdat de doelgroep zich herkent en kan vinden in de waarden van je bedrijf, zorgt een goede branding voor een emotionele connectie. Deze emotionele band leidt tot klantloyaliteit op lange termijn.

Het enige nadeel aan een goede branding is dat het een tijdrovend proces is. Beschouw het daarom als een noodzakelijke en zinvolle investering. Motiveer jezelf om weken of zelfs maanden te denken, te proberen en bij te sturen. Een doordachte branding is de basis van je succes. Je huisstijl en alles wat je online plaatst blijft zo goed als permanent online. De stap terug is veel moeilijker te maken. Publiceer niet overhaast en denk liever wat langer na over je branding. We helpen je graag verder …

door Periodiekske 11 nov, 2024
Als adverteerder wilt u natuurlijk het maximale rendement uit uw marketingbudget halen. Een van de meest effectieve manieren om dit te bereiken is door het strategisch inzetten van kortingsbonnen of speciale aanbiedingen in uw advertenties. Maar waarom werkt deze aanpak zo goed? Laten we kijken naar de concrete voordelen, ondersteund door recente cijfers.
door Periodiekske 12 okt, 2024
Als uitgeverij van magazines weten wij bij Periodiekske hoe belangrijk het is om uw merk op de juiste manier te laten zien. Maar welke reclamevorm is het meest effectief? Volgens een recente studie van Thinkbox, geanalyseerd door WE MEDIA, levert printreclame het hoogste rendement op investering (ROI) op vergeleken met andere media.
door Redactie 16 sep, 2024
In deze blog-post brengen we weer een boeiend interview, dit keer met niemand minder dan Frans Hulet. Frans, een creatieve geest achter Egghunter, deelt zijn inzichten over de waarde van printmedia in een digitale wereld. In een tijd waarin alles steeds sneller lijkt te gaan, benadrukt hij het belang van tijd nemen voor advertenties en de unieke kracht van gedrukte media. Lees verder om meer te ontdekken over Frans’ visie en hoe hij jonge creatieven inspireert om met printmagazines en advertenties om te gaan. Dit interview, oorspronkelijk gepubliceerd door We Media, biedt een verfrissend perspectief op de rol van print in onze moderne samenleving. Veel leesplezier!
Laad meer artikelen
Share by: