Print is het medium waarin reclame als minst negatief wordt beleefd. Twee op drie lezers van magazines ervaren reclame als niet storend. Dat blijkt uit het recente onderzoek ‘Fan Factor’ van Why5research en Roularta Advertising . De studie ging de meerwaarde na van verschillende mediumtypes – zoals magazines, kranten, tv, radio en websites – voor hun gebruikers.
Het marktonderzoeksbureau Why5Research en Roularta Advertising onderzochten de impact van advertenties op gebruikers van verschillende types van media. Hoe percipiëren mensen de advertenties in het medium dat ze gebruiken? Gaan fans van een medium anders om met dit medium? En staan ze anders tegenover de advertenties in dat medium dan niet-fans?
De studie concentreerde zich op drie parameters:
De combinatie van die drie criteria levert de ‘fanfactor’ op.
Uit de studie blijkt dat voor alle media geldt dat hun fans exclusiever met hun gebruikte medium bezig zijn dan niet-fans, en dat print het medium bij uitstek is dat zijn gebruikers engageert. Eén op vier mediafans is aandachtig tot zeer aandachtig voor reclame. Bij fans ligt het aandachtniveau 82 procent hoger dan bij niet-fans. Fans van magazines hebben niet alleen meer aandacht voor reclame in hun eigen medium, maar zijn over de hele lijn aandachtiger voor reclame. Twee op drie magazinelezers ervaart reclame als niet storend . In het algemeen wordt reclame in printmedia als minst negatief beleefd. Fans van magazines scoren de hoogste ‘fanfactor’.
Tom Meere , Why5Research: “In dit onderzoek hebben we voor de eerste keer de echte meerwaarde van mediumfans voor advertising mooi in kaart gebracht. Dankzij deze studie kunnen adverteerders nog gerichter en met meer impact het juiste publiek bereiken.”
Bron:
WE MEDIA
Mensen & Media bv
Kerkhofstraat 62
2491 Olmen
BTW: BE 0449.037.645
Mensen & Media © 2024 - Alle vermelde prijzen zijn exclusief btw