Blog Post

Magazinelezers ervaren reclame niet als storend

Print is het medium waarin reclame als minst negatief wordt beleefd. Twee op drie lezers van magazines ervaren reclame als niet storend. Dat blijkt uit het recente onderzoek ‘Fan Factor’ van Why5research en  Roularta Advertising . De studie ging de meerwaarde na van verschillende mediumtypes – zoals magazines, kranten, tv, radio en websites – voor hun gebruikers.

Het marktonderzoeksbureau Why5Research en Roularta Advertising onderzochten de impact van advertenties op gebruikers van verschillende types van media. Hoe percipiëren mensen de advertenties in het medium dat ze gebruiken? Gaan fans van een medium anders om met dit medium? En staan ze anders tegenover de advertenties in dat medium dan niet-fans?


De studie concentreerde zich op drie parameters:

  1. Engagement (de mate waarin een mediaconsument exclusief bezig is met zijn/haar medium);
  2. Aandacht voor advertenties in het gebruikte medium;
  3. Attitudes ten opzichte van deze advertenties.

 


De combinatie van die drie criteria levert de ‘fanfactor’ op.


Uit de studie blijkt dat voor alle media geldt dat hun fans exclusiever met hun gebruikte medium bezig zijn dan niet-fans, en dat print het medium bij uitstek is  dat zijn gebruikers engageert. Eén op vier mediafans is aandachtig tot zeer aandachtig voor reclame. Bij fans ligt het aandachtniveau 82 procent hoger dan bij niet-fans. Fans van magazines hebben niet alleen meer aandacht voor reclame in hun eigen medium, maar zijn over de hele lijn aandachtiger voor reclame. Twee op drie magazinelezers ervaart reclame als niet storend . In het algemeen wordt reclame in printmedia als minst negatief beleefd. Fans van magazines scoren de hoogste ‘fanfactor’.

Tom Meere , Why5Research: “In dit onderzoek hebben we voor de eerste keer de echte meerwaarde van mediumfans voor advertising mooi in kaart gebracht. Dankzij deze studie kunnen adverteerders nog gerichter en met meer impact het juiste publiek bereiken.”


Bron: WE MEDIA

door Periodiekske 11 nov, 2024
Als adverteerder wilt u natuurlijk het maximale rendement uit uw marketingbudget halen. Een van de meest effectieve manieren om dit te bereiken is door het strategisch inzetten van kortingsbonnen of speciale aanbiedingen in uw advertenties. Maar waarom werkt deze aanpak zo goed? Laten we kijken naar de concrete voordelen, ondersteund door recente cijfers.
door Periodiekske 12 okt, 2024
Als uitgeverij van magazines weten wij bij Periodiekske hoe belangrijk het is om uw merk op de juiste manier te laten zien. Maar welke reclamevorm is het meest effectief? Volgens een recente studie van Thinkbox, geanalyseerd door WE MEDIA, levert printreclame het hoogste rendement op investering (ROI) op vergeleken met andere media.
door Redactie 16 sep, 2024
In deze blog-post brengen we weer een boeiend interview, dit keer met niemand minder dan Frans Hulet. Frans, een creatieve geest achter Egghunter, deelt zijn inzichten over de waarde van printmedia in een digitale wereld. In een tijd waarin alles steeds sneller lijkt te gaan, benadrukt hij het belang van tijd nemen voor advertenties en de unieke kracht van gedrukte media. Lees verder om meer te ontdekken over Frans’ visie en hoe hij jonge creatieven inspireert om met printmagazines en advertenties om te gaan. Dit interview, oorspronkelijk gepubliceerd door We Media, biedt een verfrissend perspectief op de rol van print in onze moderne samenleving. Veel leesplezier!
Laad meer artikelen
Share by: